Home Forums Thesaurus Getty Vocabularies AAT in Adlib XML

11 reacties, 2 voices Last updated by Rolf Blijleven 2 months, 1 week geleden
  • Martin Beekhuis
    Gast
    @
    #2494 Reply

Door middel van deze webservice kun je thesaurus termen in Adlib ontlenen en/of aanvullen met informatie uit de Art & Architecture Thesaurus.
    De service is bedoeld als een zogenaamde Advanced External Source in Adlib.
    Om die te kunnen gebruiken, zijn aanpassingen in je Adlib-applicatie nodig.

Vandaag tijdens de workshop Thesaurus opschonen werd met enthousiasme deze verworvenheid ontvangen.

Rolf ontkwam er niet aan om deze nouveauté te demonstreren. .
    Omdat het een hands-on workshop op de eigen database betrof gingen enkeleden er toe over om dit direct te implementeren op hun eigen omgeving.

Rolf Blijleven
    Sleutelbeheerder
    @rolf-blijleven
    #2498 Reply

Zelf proberen? Hoe je het kunt gebruiken, en de service zelf, vind je op service.adlibug.nl.

Vragen kun je posten op dit forum.

Linda Eversteijn
    Gast
    @
    #2499 Reply

Hoi Rolf,

Dank voor de super nuttige workshop, je (aanstekelijke) enthousiasme en het nasturen van de documentatie.

Ik heb de Getty AAT gekoppeld aan objectnaam en objectcategorie, heel fijn.

Met welke velden is het raadzaam om Getty nog meer te koppelen? Ik denk aan: rol vervaardiger, techniek, materiaal.
    Heb ook gekeken naar plaatsnaam, maar volgens mij is die niet opgenomen in de database.

Hartelijke groet,

Linda Eversteijn
    Stedelijk Museum Breda

Rolf Blijleven
    Sleutelbeheerder
    @rolf-blijleven
    #2507 Reply

Hoi Linda,

Dank je! Het genoegen was geheel wederzijds 🙂

Welke velden je met de AAT willen koppelen, hangt af van het object en context. Voor archeologische vondsten gelden andere criteria dan voor schilderijen, en binnen schilderijen gelden voor katholieke iconen waarschijnlijk andere criteria dan voor moderne kunst. Het lijkt me een goed idee om die verschillende deelgebieden enigszins in kaart te brengen.

Daarna helpt dit Excel-sheet (ThesauVelden.xlsx) (hoop ik) bij het maken van keuzes. Je vindt hierin alle thesaurusvelden in collect (museumcatalogus) en document (bibliotheekcatalogus). Je ziet de veldnamen ‘onder water’; op het tabblad heten deze velden meestal anders, maar met gezond verstand kun je ze wel vinden. Er zijn lijsten voor applicatieversie 4.2 en 4.5.1.

Ik heb die velden onderverdeeld in Ja, Nee en ?, maar dat is my best guess, jouw situatie kan heel anders zijn.

Concreet: velden die in aanmerking zouden kunnen komen voor AAT-koppeling, zijn: alle associatie-velden, alle iconografie-velden, alle trefwoorden, materiaal, techniek, school/stijl, en alle periodes (vervaardiging). Daarnaast zijn er veel vraagtekens. Voor archeologie zou periode goed zijn, maar verder? Ik weet het niet, maar er zijn meerdere archeologen onder onze leden, die daar wel een gefundeerde mening over zouden kunnen hebben.

Verder, heel belangrijk: de AAT is niet het antwoord op al je wensen! Ik som even op:
    – de bronnen van de RCE, zoals de erfgoedthesaurus, zijn voor streekgerelateerde onderwerpen (bijvoorbeeld klederdracht) meer geschikt.
    РGeografische informatie, zoals TGN, ErfGeo, misschien wel Open Street Map als je co̦rdinaten wilt opnemen Рdaar moet dan wel wat voor worden aangepast, want standaard-Adlib voorziet daar niet in.
    – Persoonsinformatie, zoals ULAN, RKD-Artists, Wikidata…
    – Bibliografische informatie – hier ben ik niet goed in thuis, maar voor artikelen kun je denken aan DOI-links.

Het houdt dus niet op bij de AAT. Welke andere bronnen we gaan aanbieden voor koppeling met Adlib (if any) hangt af van de vraag uit het veld. We willen graag van jullie horen!

Is dat antwoord op je vraag?

Groeten
    Rolf

• Deze reactie is gewijzigd 9 months, 3 weeks geleden door Rolf Blijleven.
    Esmee
    Gast
    @
    #2508 Reply

Wordt deze service ook voor andere bronnen dan de AAT beschikbaar?

Rolf Blijleven
    Sleutelbeheerder
    @rolf-blijleven
    #2510 Reply

Hoi Esmee,

Goede vraag! Zie ook het antwoord op Linda’s vraag.

Wat deze service doet: je zoekwoord verpakken in een weblink, en het antwoord op die weblink verpakken in Adlib XML.

Voor elke andere bron moet je dus iets dergelijks maken. Het is maar helemaal de vraag waar precies behoefte aan is. Daarnaast zijn er bronnen die je graag zou willen benutten, maar waarvoor ‘standaard’ in Adlib nog geen velden aanwezig zijn.

Er zijn diverse andere bronnen die in aanmerking komen voor zo’n service. Het zou goed zijn als onze leden zouden aangeven waar behoefte aan is. Misschien moeten we ook meer aandacht besteden aan welke bronnen er überhaupt zijn. Ik heb hier ook mijn hoop gevestigd op de LOD-werkgroep rond Ivo Zandhuis en Judith van Gent.

Kortom: ik sta open voor suggesties!

groeten,
    Rolf

Reem Weda
    Gast
    @
    #2708 Reply

Hoi Rolf, nogmaals mijn complimenten voor dit werk. Na een jaartje wat anders ben ik me toch weer aan het verdiepen in deze materie.
    Ik vroeg me af of deze uitbreiding van functionaliteit ook nog mogelijk is in de webbased versie van Adlib Collections?
    Welke instellingen hebben de webservice nu in gebruik genomen?
    Mvg, Reem

Reem Weda
    Gast
    @
    #2709 Reply

Rolf, Ik lees in Esmees verslag van de User Conference dat het kunnen benutten van externe LOD bronnen in de roadmap voor Collections zit. https://www.adlibug.nl/2019/06/06/axiell-user-conference-londen-23-24-mei-2019/

Rolf Blijleven
    Gast
    @
    #2710 Reply

Hoi Reem,

dat van die roadmap wist ik nog niet. Ik weet slechts één museum in Nederland dat actief gebruik maakt van Collections. Wij zijn heel benieuwd naar ervaringen van anderen (if any).

Wie de service precies gebruikt ga ik binnenkort uitzoeken. Inmiddels is er ook een service voor de WO2-thesaurus van het NIOD.

En er zijn plannen voor meer.

Groeten,
    Rolf

Reem Weda
    Gast
    @
    #2711 Reply

Bedankt Rolf! Ik weet dat Batavialand (Nieuwland Erfgoedcentrum) naar de web-based versie wil.

josephine
    Gast
    @
    #2712 Reply

Als ik het goed begrijp, geld bovenstaande alleen nog voor Getty AAT? Vanuit Het Nieuwe Instituut is er grote interesse om via Adlib ook in TGN en Ulan te kunnen zoeken. Omdat deze bronnen ook van Getty zijn, is het dan gemakkelijk om deze ook via de webservice beschikbaar te maken?
    Onze wensenlijstje reikt verder dan Getty. Zoeken in VIAF ziet onze bibliotheek ook wel zitten 🙂

Rolf Blijleven
    Gast
    @
    #2713 Reply

Hoi Josephine,

Op dit moment kun je behalve de Getty AAT ook de WO2-thesaurus raadplegen, maar ULAN en TGN inderdaad nog niet. De ontologieën van ULAN en TGN zijn hetzelfde als die van de AAT, dat betekent dat de SPARQL-query’s voor die drie sterk op elkaar zullen lijken, dus dat zou werk schelen om te maken.

Voor TGN neem ik aan dat je Adlib-thesaurusrecords wilt aanmaken of aanvullen.
    Voor ULAN moeten dat waarschijnlijk people-records zijn. Kun je een wensenlijstje aanleveren welke people-velden je wilt vullen? Ik weet niet uit mijn hoofd of er standaard al een veld voor ULAN-links in zit (dacht van niet).

Er is keuze:
    (A) of je kunt voor ULAN een apart veldgroepje te maken, en voor RKD-ID ook één, enzovoort. Dit is wat robuuster dan:
    (B) of je maakt één herhaalbaar veldgroepje, met een occurrence voor ULAN, een occurrence voor RKD-ID, enzovoort. MAAR! De interface kan nog niet goed overweg met herhaalde occurrences. Dus stel, je hebt RKD-ID in occurrence 1, en je haalt daarna een ULAN-ID binnen, dan weet ik niet wat er gebeurt. Testers gevraagd!

Kan het zijn dat jullie al wat hebben geëxperimenteerd met de AAT-interface? Ik heb vandaag toevallig logs zitten uitpluizen, en ik zag activiteit vanaf Rotterdamse IP-adressen.

Groeten,
    Rolf

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Getty Vocabularies AAT in Adlib XML
Mijn informatie: